على قاضى عسكر

108

تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)

بازگشت به نامهء محرمانه شمارهء 9 مورخهء 25 / 1 / 1331 راجع به تعمير قبور ائمهء اطهار عليهم السلام و ايجاد سايه‌بان در بقيع ، با اظهار قدردانى از زحماتى كه در اين زمينه ، از طرف آن سفارت شاهنشاهى و جناب آقاى مظفر اعلم به‌عمل آمده است ، مىنگارد : به‌طورى كه استحضار دارند ، تعمير قبور بقيع مورد علاقه مخصوص عموم ايرانيان بوده و همواره تقاضا دارند اقدامات مؤثرى در اين زمينه بشود ، ولى البته تصديق مىفرمايند كه اگر پس از اين همه كوشش و فعاليت و اقدام ، اكنون فقط به ايجاد سايه‌بان كه آن هم معلوم نيست به چه نحو ساخته خواهد شد قناعت شود ، نظر آقايان علماى عظام تأمين نشده و قطعاً مراجعات محافل مزبور به وزارت امور خارجه ادامه خواهد داشت . بديهى است وزارت امور خارجه از اشكالات كار و مخالفت‌هاى اساسى اولياى امور دولت عربى سعودى استحضار دارد و به خوبى آگاه است كه همين موفقيت در ساختن سايه‌بان نيز ، در اثر كوشش‌هاى آن سفارت شاهنشاهى حاصل شده است . ولى به‌نظر وزارت امور خارجه ، بهتر است اقدامات سابق تعقيب و سعى شود مقامات مربوطه دولت عربى سعودى با تعمير قبور ائمهء اطهار عليهم السلام و ايجاد ساختمان آبرومندى در بقيع موافقت نمايند . در هر صورت لازم است قبل از شروع ساختمانِ سايه‌بانِ